مجله آموزشی

ردیاب ماشین چیست و چگونه کار میکند؟

ردیاب ماشین

ردیاب ماشین چیست و چگونه کار میکند؟

فناوری GPS (ردیاب ماشین) یکی از خلاقانه ترین اختراعات زمان ما است. با ادامه پیشرفت، اتوموبیل های بیشتری در سراسر جهان از آن برای دریافت مسیرهای رانندگی و نظارت بر وسایل نقلیه خود استفاده می کنند.

اما علیرغم استفاده گسترده، بسیاری از مردم دقیقاً نمی دانند ردیاب ماشین GPS چگونه کار می کند و از موارد استفاده متفاوتی کهدارا هستند آگاه نیستند.

برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد ردیاب ماشین GPS و کشف چند مزیت کلیدی این فناوری، ادامه مطلب را بخوانید.

دستگاه ردیاب ماشین یا  جی پی اس چیست؟
دستگاه ردیاب GPS یک واحد قابل حمل است که به کاربران امکان نظارت و ردیابی موقعیت خود را می دهد. این دستگاه ها بیشتر در وسایل نقلیه به عنوان سیستم های ردیابی خودرو استفاده می شوند.

در حالی که دستگاه‌های ردیابی شبیه به سیستم‌های ناوبری داخل خودرو هستند، چند تفاوت کلیدی وجود دارد. سیستم های ناوبری GPS به رانندگان موقعیت مکانی آنها را بر روی یک نقشه دیجیتال نشان می دهد و سپس دستورالعمل های رانندگی را برای رسیدن به یک نقطه تعیین شده ارائه می دهد. از سوی دیگر، ردیاب‌های GPS از فناوری GPS برای ردیابی موقعیت فعلی خودرو و تاریخچه سفر استفاده می‌کنند. سپس داده های GPS به رایانه، تلفن هوشمند یا تبلت ارسال می شود.

ردیاب ماشین

ردیاب ماشین چگونه کار می کنند؟
ردیاب های GPS برای تعیین موقعیت مکانی به یک سری از ماهواره ها متصل می شوند. این ردیاب از فرآیندی به نام تریلاتراسیون استفاده می کند که از موقعیت سه یا چند ماهواره از شبکه جهانی سیستم ناوبری ماهواره ای (GNSS) و فاصله آن از آنها برای تعیین عرض، طول جغرافیایی، ارتفاع و زمان استفاده می کند.

یادگیری نحوه کار با ردیاب GPS ساده است. در خودرو، ردیاب معمولاً توسط کانکتور عیب یاب داخلی (OBD-II)، فندک، سوکت لوازم جانبی یا باتری داخلی تغذیه می‌شود. سپس اطلاعاتی که جمع آوری می کند به نرم افزاری منتقل می شود که به کاربر اجازه می دهد داده ها را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کند.

ردیاب های GPS چگونه با نرم افزار کار می کنند؟ برخی از آنها ردیاب‌های فعال هستند، به این معنی که می‌توانند نمای لحظه‌ای از موقعیت‌یابی جهانی را در اختیار کاربران قرار دهند. این نوع ردیاب را می توان در یک سرویس مدیریت شده حلقه کرد.

ردیاب‌های غیرفعال معمولاً ارزان‌تر از ردیاب‌های فعال هستند، زیرا به سادگی داده‌های GPS را ذخیره می‌کنند تا در زمان بعدی مشاهده شوند.

ردیاب ماشین GPS چگونه استفاده می شود؟
ردیاب های GPS توسط مدیران ناوگان و صاحبان وسایل نقلیه برای ردیابی مکان وسایل نقلیه خود استفاده می شود. سیستم های ردیابی GPS می توانند اطلاعات مفیدی را در تعدادی از سناریوها برای مدیران خودروسازی ها فراهم کنند، مانند:

ردیابی داده های کسب و کار: صاحبان مشاغل و مدیران  که به طور منظم بر وسایل نقلیه نظارت می کنند می توانند از ردیابی ناوگان GPS برای نظارت بر حرکت آنها و پیگیری مسافت پیموده شده استفاده کنند. این برای درک اینکه کارمندان و وسایل نقلیه در یک لحظه معین در کجا هستند یا کجا در طول روز سفر کرده اند مفید است.

گزارش موقعیت مکانی خودرو: اگر وسیله نقلیه به سرقت رفته و ردیاب ماشین نصب شده باشد، می توان موقعیت آن را به مقامات گزارش داد تا سریعتر آن را بازیابی کنند.

مزایای ردیاب GPS برای راننده ها
راننده ای که به طور مؤثر از ابزارهای ردیابی GPS خود استفاده می کنند، اغلب می توانند مزایایی را در فرآیندهای تجاری کلی خود ببینند. برای مثال:

بهبود خدمات مشتری: با وضعیت خودرو ، راننده می‌تواند با ارائه زمان‌های دقیق‌تر رسیدن و شناسایی نزدیک‌ترین راننده به تماس خدمات، به ارائه تجربه مشتری با کیفیت کمک کند.

مسیریابی بهینه: داده های ردیاب ماشین می تواند به راننده ها کمک کند تا ترافیک و شرایط جاده را درک کنند تا رانندگان خود را به مسیرهای کارآمدتر اعزام کنند.

افزایش امنیت محموله: سیستم‌های ردیابی GPS می‌توانند به بازپخش یک مسیر کمک کنند تا به راننده ها که نگران سرقت محموله هستند کمک کند تا سفرهای غیرمجاز را شناسایی کنند. بیشتر سیستم‌های ردیاب ماشین، امکان تنظیم ژئوفنس‌هایی را فراهم می‌کنند که می‌توانند در صورت خروج یک وسیله نقلیه از یک مکان یا مرزهای خاص، مکان اختفای آن را آگاه کنند.

درک رفتار رانندگی: با اتصال ماژول کنترل موتور (ECM)، راننده همچنین می‌توانند عادات رانندگی خاصی را کنترل کنند و مدیران را در مورد رفتارهایی که می‌توان به رانندگان آموزش داد، هشدار داد.

فراتر از ردیاب‌های اصلی ناوگان GPS، راننده همچنین شروع به استفاده از ویدیوی خودرو برای بهبود مدیریت ناوگان خود کرده‌اند. با افزودن ویدئو به سیستم ردیابی GPS خود، ناوگان می توانند:

از داده های GPS و تأیید ویدیویی استفاده کنید تا مطمئن شوید کالاها تحویل داده می شوند یا خدمات به طور دقیق و طبق برنامه انجام می شوند.

شواهد ویدئویی از آسیب دیدگی وسیله نقلیه یا گم شدن تجهیزات را به دست آورید

از رانندگان و شهرت شرکت با فیلم های ضبط شده از برخورد محافظت کنید

ارتباطات GPS و رانندگان
راننده ها می توانند از فناوری ردیاب ماشین بهره ببرند زیرا برای ایجاد یک تجارت بهتر و کارآمدتر تلاش می کنند.

ردیاب GPS چگونه برای مشاغل کار می کند؟

با استفاده از فناوری ردیابی GPS، سرویس ردیابی ناوگان Lytx به صاحبان حودرو کمک می کند تا وسایل نقلیه شرکت خود را بهتر مدیریت کنند.

این بدان معنی است که صاحبان خودرو می توانند:

هنگامی که یک کارمند از یک مسیر یا منطقه مشخص منحرف می شود (که به عنوان geofencing نیز شناخته می شود) هشدار دریافت کنید.

با داده های سرعت خودرو استانداردهای ایمنی را رعایت کنید

بدانید که آیا یک وسیله نقلیه بعد از ساعات کاری استفاده می شود، به محافظت از اموال شرکت کمک می کند

برای بهبود سود شرکت و ارائه خدمات بهتر به مشتریان، مسیرهای کارآمدتری برای رانندگان برنامه ریزی کنید

شش سیستم ردیابی خودرو که باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:
هنگام ارزیابی ارائه دهندگان مختلف که به شما در بهبود کسب و کار و نتیجه نهایی شما کمک می کند، باید این شش ویژگی ردیابی وسیله نقلیه را در نظر بگیرید.

1. ردیابی موقعیت مکانی در زمان واقعی توسط ردیاب ماشین
ردیابی موقعیت مکانی اساس مدیریت ماشین است. این جایی است که عبارت “نقاط روی نقشه” متولد شد. سیستم های ردیابی وسایل نقلیه GPS با نیاز به دانستن مکان وسایل نقلیه و دارایی ها در هر زمان به دلایل متعدد شروع شد.

آگاهی از مکان رانندگان، وسایل نقلیه و تجهیزات شما در هر لحظه به شما امکان می دهد سریعتر به مواقع اضطراری واکنش نشان دهید. همچنین شما را قادر می سازد تا مطمئن شوید که وسایل نقلیه، افراد و منابع مناسب را به مکان های مناسب ارسال می کنید. ساده تر، اولین دلیلی که شرکت ها به ردیابی مکان در زمان واقعی نیاز دارند، سیستم ضد سرقت است. بسیاری از کسب و کارها حتی در یک نمونه بازیابی یک وسیله نقلیه یا دارایی دزدیده شده، بازده سرمایه گذاری (ROI) آنی و عظیم را مشاهده می کنند.

با این حال، همه سیستم های ردیاب ماشین در واقع راه حل های “زمان واقعی” نیستند. برخی از ارائه دهندگان فقط به روز رسانی های دوره ای دستگاه های ردیابی GPS خود را ارائه می دهند. به طور خلاصه، آنها فقط هر دو دقیقه، سه دقیقه یا حتی بیشتر داده ارسال می کنند. بنابراین، اگر برای کسب و کار شما حیاتی است که داده‌های لحظه‌ای واقعی داشته باشید، باید از ارائه‌دهندگان بپرسید که هر چند وقت یک‌بار دستگاه ردیابی آن‌ها را به‌روزرسانی می‌کنند. یافتن این موضوع به ویژه در موارد ضد سرقت مهم است – ثانیه ها در سناریوهای سرقت اهمیت دارند.

برخی از ارائه‌دهندگان ردیاب ماشین حتی گزینه‌های چندسطحی را ارائه می‌کنند که در آن برای به‌روزرسانی‌های سریع‌تر هزینه بیشتری دریافت می‌کنند، دقیقاً مانند شرکت‌های تلفن همراه که با استفاده از داده‌های بیشتری، هزینه بیشتری را دریافت می‌کنند.

2. هشدارهای قابل تنظیم
هشدارهای قابل تنظیم مدیریت ناوگان همیشه در راس ویژگی های سیستم ردیابی خودرو هستند. دریافت اعلان‌های بی‌درنگ در رابطه با رفتار رانندگی تا عیب‌یابی خودرو می‌تواند فرصت‌هایی را برای کاهش خطر و بهبود کارایی باز کند، که به نتیجه نهایی می‌رسد.

به عنوان مثال، هشدارهای ردیابی بی‌درنگ در مورد سوخت هدر رفته به دلیل عادت‌های ضعیف رانندگی یا زمان‌های بیکاری زیاد می‌تواند زمینه‌های بهبود را نشان دهد. زمانی که بتوانید هزینه سوخت را حتی 5 تا 10 درصد کاهش دهید، این پیشرفت‌ها به نتیجه نهایی می‌رسند.

دامنه هشدارهای قابل تنظیم از:

هشدارهای ساعت فرد: زمانی که وسایل نقلیه و دارایی ها در یک محدوده زمانی مشخص حرکت می کنند، هشدار می دهد، یعنی بین ساعت 10:00 شب تا 6:00 صبح.

Long Idle Times: زمانی که وسایل نقلیه برای بازه زمانی مشخصی، یعنی بیش از 10 دقیقه در حالت بیکار هستند، هشدار می دهد. شما می توانید یک پیام اضافی ارسال کنید و به راننده بگویید که در آن زمان خودرو را خاموش کند.

هشدارهای سرعت: هنگامی که وسایل نقلیه با سرعت مشخص (یعنی 75 مایل در ساعت) یا محدودیت سرعت اعلام شده یک جاده حرکت می کنند، هشدار می دهد. به عنوان مثال، زمانی که آنها حداقل 10 مایل در ساعت (MPH) یا بیشتر از حد مجاز سرعت اعلام شده عبور می کنند.

3. زمانبندی تعمیر و نگهداری خودرو
وسایل نقلیه مایه حیات عملیات شما هستند، بنابراین راه‌اندازی و راه‌اندازی آن‌ها همیشه یک اولویت خواهد بود. سیستم‌های ردیابی خودرو که می‌توانند سلامت آن‌ها را کنترل کنند، به شما این امکان را می‌دهند که وسایل نقلیه و دارایی‌های خود را کنترل کنید.

این قابلیت به معنای شناسایی مشکلات جدید تعمیر و نگهداری، رسیدگی فوری به آنها و اطمینان از برنامه ریزی و تکمیل تعمیرات پیشگیرانه به موقع است. اگر یک یا چند وسیله نقلیه برای مدت طولانی از کار افتاده باشند، خرابی خودرو می تواند به شدت بر تجارت شما تأثیر بگذارد.

اطمینان از اینکه وسایل نقلیه خدمات مورد نیاز خود را در زمان نیاز دریافت می کنند ضروری است. انجام این کار از تبدیل شدن مسائل کوچکتر به موارد فاجعه آمیز جلوگیری می کند و از انجام تعمیرات مکرر در مورد مشکلات نادیده گرفته نمی شود.

4. بهینه سازی مسیر و زمان بندی
سیستم های ردیاب ماشین وسایل نقلیه امروزی مشاغل را از سردرد و مشکلات احتمالی برنامه ریزی مسیرهای رانندگان با مداد و کاغذ رها می کند. قبل از پیاده‌سازی فناوری ردیابی خودرو، اکثر شرکت‌ها با همپوشانی مسیرها، رانندگانی که مسیر طولانی را طی می‌کنند یا نزدیک‌ترین وسیله نقلیه را به شغل بعدی ارسال نمی‌کنند، مشکل دارند. همچنین ممکن است زمان قابل توجهی برای برقراری ارتباط با رانندگان از طریق تلفن و اعلام توقف بعدی یا به‌روزرسانی مسیر فعلی‌شان تلف شود.

ارسال خودکار ردیابی خودرو به رانندگان این امکان را می دهد که در ابتدای هر روز بدانند کجا می روند و مسیری را که طی خواهند کرد. سیستم‌های ردیابی خودرو، مسیرها را به صرفه‌ترین هزینه و همراه با جزئیاتی مانند درخواست‌های مشتری یا الزامات تحویل منحصربه‌فرد ترتیب می‌دهند. این ویژگی می تواند ارتباطات را ساده کند، بهره وری را افزایش دهد و با بهبود زمان ورود به حفظ سطح بالایی از خدمات مشتری کمک کند. اکثر شرکت‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند معمولاً درآمد بیشتری را به دست می‌آورند، زیرا این عملکرد اغلب به این معنی است که رانندگان آنها کارهای بیشتری را در روز انجام می‌دهند.

بهینه سازی مسیر یک نتیجه طبیعی از سیستم های ردیابی خودرو است. الگوهای ترافیکی، تصادفات، کار در جاده، ارتفاع پل و سایر عواملی که بر مسیرها تأثیر می گذارند را در نظر می گیرد. در نتیجه، می توانید زمان پاسخگویی را بهبود ببخشید، مسافت پیموده شده و مصرف سوخت را کاهش دهید، مشاغل بیشتری را در یک روز جای دهید و خدمات مشتری را بهبود ببخشید. داده های بلادرنگ در مورد شرایط فعلی به شما توانایی تصمیم گیری سریع و آگاهانه را می دهد که کارایی را حفظ می کند و انتظارات مشتری را برآورده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *