مجله آموزشی

اسپرت کردن ماشین مزایا و معایب این کار

اسپرت کردن ماشین

اسپرت کردن ماشین چه مزایا و معایبی دارد؟

تهران تیونینگ با سابقه 15 سال فعالیت در این حوزه قصد دارد در این مقاله راجبه مزایا و معایب اسپرت کردن ماشین مطالبی را با شما عزیزان در میان بگذارد.

منظور از اسپرت کردن ماشین چیست؟

به صورت کلی به تمام فعالیت هایی که روی ظاهر و یا موتور یک خودرو به منظور سریع تر،لوکس و زیباتر شدن آن خودرو انجام میگیرد اسپرت کردن ماشین گفته میشود.

پس از اینکه در قرن بیستم صنعت خودرو رشد گسترده ای کرد و استفاده از خودرو در بین عموم مردم رواج یافت افراد دارای خودرو برای داشتن خودروی زیباتر از دیگران به تکاپو افتادند و این امر باعث به وجود آمدن پدیده اسپورت کردن ماشین شد.

علاوه بر این بعداز گذشت مدت زمانی افراد به فکر سریع تر کردن خودروی خود افتادند و این تیونیگ به سمت موتور خودرو ها هم کشیده شد.

معروف ترین کمپانی های تیونینگ در جهان

کمپانی های بسیار زیادی در نقاط مختلف جهان در حوزه تیونینگ و اسپرت کردن ماشین فعالیت میکنند.اکثر این کمپانی ها به صورت کاملا استانداردو با کیفیت بسیار بالایی این کار را انجام میدهند.

معمولا کمپانی های بزرگ در حوزه اسپرت کردن ماشین و تیونینگ از لوازم و امکاناتی برای این کار استفاده میکنند که استاندارد باشد و با برند و مدل ماشین همخوانی داشته باشد تا برای صاحبان خودرو مشکلی را به وجود نیاورد.

حتی میتوان این نکته را بیان کرد که برخی از این کمپانی ها زیر مجوعه برند های اتومبیل سازی هستند.

به عنوان مثال یکی از این کمپاتنی های معروف آلپینا هست که زیر مجموعه BMW میباشد.

منظور از تیونینگ خودرو چیست؟

مفهوم تیونینگ خودرو موارد زیادی را در بر میگیرد

به عنوان مثال یکی از این موارد افزایش قدرت موتور خودرو با استفاده از  روش های گوناگون مانند استفاده از توربو شارژ و یا تغییر ECU

و یا مواردی دیگری مانند کم کردن ارتفاع خودرو،استفاده از رینگ های اسپرت زیبا و حرفه ای،تقویت و قوی کردن ترمز های ماشین،

تغییر شکل ظاهری ماشین مثل استفاده از سپر و گلگیر های زیبا،تقویت و قوی کردن سیستم تعلیق خودرو،استفاده از لاستیک های پهن و زیبا،افزایش قدرت و سرعت خودرو،تغییرات ظاهری و داخلی خودرو و….

به صورت کلی هرگونه تغییرات که منجر بشود یک خودرو به سلیقه صاحب خودش چه از نظر فنی و چه از نظر ظاهری تغییر کند تیونینگ و یا اسپرت کردن ماشین گفته میشود.

آیا افزایش شتاب خودرو اسپرت کردن ماشین به موتورآسیب میرساند؟

یکی از انواع تیونینگ و اسپرت کردن ماشین تیونینگ موتوری است.

در این روش با استفاده از ECU یا همان کامپیوتر ماشین توان خروجی موتور را محدود میکنند و با محدود شدن توان موتور و یک تغییر هر چند کوچک کامپیوتر ماشین قدرت و توان بسیار زیادی به آن اضافه میشود.

این امر باعث میشود که شتاب و قدرت خودرو بسیار زیاد شود اما نکته ای که باید مدنظر قرار دهید این هست که این اتفاق باعث میشود فشار بسیار بالایی به موتور وارد شود و حتی امکان سوختن موتور خودرو وجود دارد.

استفاده از توربو در اسپرت کردن ماشین

زمانی که صحبت از افزایش شتاب خودرو میشود یکی از اولین مواردی که به ذهن افراد میرسد استفاده ار توربو است.

استفاده از توربو میتواند سرعت و شتاب خودرو را بسیار بالا ببرد اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که موتور همه خودرو ها این توان و کشش را ندارند که در دمای بالا کار کنند و ممکن است به آن ها آسیب برسد.

توربو انواع مختلفی دارد یکی از آنها توربو شارژ است که همانظور که گفته شد باید خودرو کشش و تحمل استفاده از این توربو هارا داشته باشد.

نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که حتما قبل از اسپرت کردن ماشین خود از توان موتور خودروی خود اطمینان حاصل فرمایید. 

راهکار های دیگر برای افزایش سرعت و شتاب در اسپرت کردن ماشین

دیگر عاملی که میتواند منجر به افزایش سرعت و شتاب خودروی شما شود ایجاد تغییرات در سیستم اگزوز و استفاده از اگزوز های حرفه ای و مناسب است.

استفاده از سیستم های خنک کننده موتور خودرو نیز دیگر عاملی است که به کمک آن میتوان سرعت و شتاب خودرو را افزایش داد.

این مواردی که در این بخش گفته شد به مراتب ضرر و خطر کمتری برای موتور خودرو دارد البته باید به این نکته توجه کرد که استفاده نکردن از لوازم استاندارد و مناسب در این روش ها هم میتواند به موتور خودرو آسیب جدی برساند.

اسپرت کردن رینگ و لاستیک ماشین 

همانظور که گفته شد اسپرت کردن رینگ و لاستیگ ماشین یکی از پرطرفدار ترین موارد است و افراد زیادی دست به این کار میزنند.

نکته ای که در این مورد باید به آن توجه شود این است که از رینگ و لاستیک های استاندارد و مناسب استفاده شود همانطور که قبلا هم گفته شد استفاده از لوازم و امکانات نا مناسب باعث آسیب دیدن خودرو میشود.

علاوه بر لزوم استفاده از امکانات و لوازم مناسب و استاندارد رجوع به افراد متخصص در این حوزه به متر آسیب دیدن خودرو  کمک بسیار شایانی میکند.

تهران تیونینگ با استفاده از لوازم کاملا استاندارد و داشتن افراد متخصص این خدمات را با کمترین هزینه ارائه میکند.

مزیت اسپرت کردن رینگ و لاستیک ماشین

همانطور که میدانید در اسپرت کردن رینگ و لاستیک ماشین از لاستیک های پهن تر نسبت به لاستیک های معمولی استفاده میشود که یکی از مزیت های این کار قوی تر شدن ترمز ها است.

به این دلیل که سطح تماس لاستیک با آسفالت هنگام استفاده از لاستیک های پهن بیشتر است ناخداگاه ترمز قوی تر عمل میکند و ماشین سریع تر می ایستد.

مزیت بعدی افزایش فرمان پذیری خودرو است مخصوصا در پیچ های تند و تیز باعث میشود کنترل ماشین برای راننده آسان تر باشد.

البته این را فراموش نکنیم که استفاده از این لاستیک ها خودرو را هم زیباتر میکند.

معایب اسپرت کردن رینگ و لاستیک ماشین

اگر بخواهیم معایب استفاده از لاستیک های پهن را بگوییم میتوانیم به این نکته اشاره کنیم که استفاده از این لاستیک ها موجب میشود عمر کمک فنر ها پایین بیاید.

قیمت این لاستیک ها بالاتر است.

مقداری فرمان سفت تر میشود.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

تهران تیونینگ با استفاده از لوازم کاملا استاندارد و داشتن افراد متخصص این خدمات را با کمترین هزینه ارائه میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *