مجله آموزشی

دوربین 360درجه روی خودرو و انواع کاربردهای آن

دوربین 360درجه

دوربین 360درجه روی خودرو

سیستم پارکینگ دوربین 360 درجه چگونه کار می کند؟

یک سیستم پارک دوربین 360درجه از  دوربین‌های تعبیه‌شده در بدنه خودرو برای کمک به راننده در پارک کارآمد استفاده می‌کند.

حتی بهترین رانندگان در برخی مواقع هنگام مانور دادن در فضاهای تنگ دچار خراش یا خم شدن گلگیر شده اند. چنین آسیبی می‌تواند از چیزی بی‌اهمیت مانند خراش گرفته تا چیزی که مستلزم ضرر  گران قیمت  باشد متفاوت باشد.

در  قدیم، مردم برای کمک به شخص پارک کننده مجبور بودند به آینه های دید عقب، یا حتی کمک های انسانی اعتماد کنند. با این حال، استفاده هوشمندانه دوربین 360درجه با استفاده از سنسورهای مدرن و فناوری‌های تصویربرداری، امکان تعبیه دستیارهای پارکینگ پیچیده در سیستم‌های خودرو را فراهم کرده است.

یک سیستم پارکینگ دوربین 360درجه از دوربین ها و حسگرهایی تشکیل شده است که یک نمای مجازی از ماشین نسبت به محیط اطراف آن ایجاد می کند. اطلاعات بر روی صفحه نمایش داخل خودرو نمایش داده می شود و راننده را قادر می سازد تا به طور موثر پارک کند.

دوربین 360درجه

عناصر یک سیستم پارکینگ دوربین 360 درجه
سیستم پارک دوربین 360درجه ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار است که برای نمایش اطلاعات اطراف به رانندگان در زمان واقعی کار می کنند.

دوربین ها
این سیستم از 4 لنز با زاویه دید عریض تشکیل شده است که در پانل‌های بدنه خودرو، یعنی در جلوپنجره، زیر آینه‌های دید عقب بیرونی و در دم تعبیه شده‌اند. دوربین تعبیه شده در دم به عنوان دوربین معکوس عمل می کند و می تواند مستقل از سه دوربین دیگر عمل کند.

این دوربین ها به گونه ای استراتژیک قرار گرفته اند تا اطمینان حاصل شود که کل محیط خودرو تحت نظر است.

سنسورهای مجاورت
حسگر مجاورتی یک دستگاه اولتراسونیک یا الکترومغناطیسی است که سیگنال‌های مربوطه را ارسال می‌کند و فاصله مانع را بر اساس مدت زمانی که طول می‌کشد تا سیگنال منعکس شود، تخمین می‌زند. در حالی که سنسورهای مجاورت معمولاً در سپرهای جلو و عقب تعبیه می‌شوند، خودروهای بزرگ‌تر اغلب آنها را برای ایمنی بیشتر در گلگیرها قرار می‌دهند.

نرم افزار تصویربرداری
دوربین ها تصاویر فردی را به نرم افزار تصویربرداری که در سیستم پارکینگ ادغام شده است، می خورند. این نرم افزار با در نظر گرفتن تمامی موانع اطراف خودرو، این تصاویر را به هم می چسباند تا یک نمای هوایی مجازی ایجاد کند.

سخت افزار نمایندگی
دستیارهای پارک معمولا ماهیتی سمعی و بصری دارند. فید ویدیویی از نرم افزار تصویربرداری به صفحه ای در خودرو هدایت می شود که یا سیستم اطلاعات سرگرمی یا یک ماژول اختصاصی است. بیشتر توسط مکانیزم های بازخورد صوتی یا لمسی که برای هشدار دادن به راننده از نزدیکی به یک مانع استفاده می شود، کمک می کند.

سیستم پارک 360درجه چگونه کار می کند؟
یک سیستم پارک 360درجه در هر دو دنده جلو و عقب کار می کند، با توجه به اینکه یک ماشین ممکن است چندین بار قبل از پارک شدن مناسب به جلو و عقب برود. با انتخاب دنده عقب به طور خودکار فعال می شود و می تواند در سرعت های پایین تا 10 کیلومتر در ساعت در دنده جلو فعال بماند.

تصویربرداری و نمایش بصری پیچیده ترین بخش این سیستم است. برای ایجاد یک تصویر ترکیبی منسجم برای درایور، انجام این عملکردها برای نرم افزار تصویربرداری ضروری است:

1. حذف انحراف نیمکره ای: برای از بین بردن اعوجاج تصویر ناشی از استفاده از لنزهای زاویه باز برای همپوشانی دقیق تصاویر از دوربین.

2. جبران نوردهی: برای مطابقت با شرایط نوری در تصاویر همه دوربین ها.

3. تداوم خطوط زمین: برای اطمینان از انتقال بدون درز از تصاویر زمینی یک دوربین به همتای مجاور آن به طوری که شکسته/ناپیوسته به نظر نرسند.

4. تصحیح انسداد تصویر: برای جلوگیری از همپوشانی/دوبرابر شدن اشیاء موجود در بالای سطح زمین.

پس از انجام این اصلاحات، نرم افزار از یک الگوریتم تاب برداشتن برای کنار هم قرار دادن و ترکیب این تصاویر در تصویر نهایی استفاده می کند که سپس بر روی صفحه نمایش راننده نمایش داده می شود. همانطور که ماشین حرکت می کند، تصاویر نیز در زمان واقعی تغییر می کنند و در نتیجه به راننده ایده دقیقی از محیط اطراف خود می دهند. صفحه نمایش به دو قسمت تقسیم می شود، یکی به نمای هوایی خودرو اختصاص دارد، در حالی که قسمت دیگر تغذیه را از دوربین عقب پخش می کند.

علاوه بر ویدیوی زنده، یک زنگ یا عملکرد لرزش روی فرمان نیز به راننده کمک می‌کند تا او را از هرگونه مانع در محدوده دوربین آگاه کند.

برنامه ها و پیشرفت ها
با توجه به اینکه مقررات وسایل نقلیه موتوری بیش از هر زمان دیگری ایمنی محور است، اهمیت سیستم های پارک 360درجه افزایش یافته است. از یک ویژگی محدود به خودروهای لوکس و سطح بالا، اکنون به تجهیزات ضروری برای انواع وسایل نقلیه تبدیل شده اند.

سیستم های پارک 360درجه بخشی جدایی ناپذیر از خودروهای خود پارک هستند که در آن خودرو جاده را اسکن می کند تا فضای پارک مناسبی پیدا کند، سپس فرمان را به دست می گیرد تا خود را پارک کند. این امر به ویژه در موقعیت های دشوار مانند پارک موازی مفید است.

دوربین 360درجه کاملاً جدید نیست. با هر نسل جدید خودروها، سیستم‌های کمک پارک جدید ظاهر می‌شوند. این کار با کمک های عجیب و غریب مانند پارک چرخ پنجم در دهه 1930 شروع شد، و اکنون در قرن بیست و یکم، شما دستیار پارکی دارید که از جدیدترین فناوری ها مانند سنسورهای اولتراسونیک و البته دوربین های 360 درجه استفاده می کند.

یک قانون مقررات فدرال در سال 2018 اجرایی شد که طبق آن تمام وسایل نقلیه جدید باید مجهز به دوربین های عقب و نمایشگرهای ویدئویی باشند. برخی از خودروسازان تصمیم گرفتند تلاش بیشتری برای اضافه کردن چند دوربین اضافی برای ارائه دید 360درجه به مصرف کنندگان خود انجام دهند. پارک راحت تر زندگی را آسان تر می کند.

آیا می توانید یک دوربین 360درجه روی ماشین خود نصب کنید؟
انواع کیت های دوربین 360درجه پس از فروش وجود دارد که می توانید آنها را خریداری کرده و روی خودروی خود نصب کنید. این کیت ها شامل یک دسته دوربین و یک کنترلر برای اتصال دوربین ها به سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو شما هستند.

وقتی صحبت از کیفیت و دقت به میان می آید، انتظار نداشته باشید دوربین های 360درجه پس از فروش به خوبی دوربین های کارخانه باشند. دوربین های 360درجه کارخانه برای آن خودروی خاص طراحی شده اند و ابعاد خودرو و سایر سنسورها را در نظر می گیرند و توسط سازنده بر روی خودرو تست شده اند.

اگرچه نصب دوربین‌ 360درجه پس از فروش کمی سخت است و به اندازه دوربین‌های کارخانه دقیق نیستند، اما قطعاً بهتر از بدون دوربین هستند. آینه ها دیگر کار را انجام نمی دهند.

بنابراین، دوربین 360 درجه چگونه کمک می کند؟
اساساً تقریباً تمام نقاط کور را از بین می برد و بهترین برآورد ممکن از محیط اطراف را به شما می دهد. هر زمان که دنده عقب درگیر شود، سیستم هر چهار دوربین و سنسورهای مجاورت اطراف خودرو را روشن می کند. سپس داده‌های جمع‌آوری‌شده از این اجزا به سیستم بسیار پیچیده‌ای وارد می‌شود که سپس تصویری از محیط را می‌سازد و آن را در نمای بالایی به راننده نشان می‌دهد تا به راننده در معکوس کردن خودرو کمک کند.

اگر خودرو در حالت رانندگی باشد، برخی از سیستم ها نیز می توانند کار کنند. به عنوان مثال، در هنگام تغییر خط زمانی که نشانگر چرخش روشن است، دوربین و سنسورهای آن سمت فعال می شوند و تمام نقاط کور را برای شما پاک می کنند.

بنابراین این سیستم یک مزیت بزرگ دارد و می تواند تجربه رانندگی با ماشین شما را عالی کند. بسیاری از خودروسازان شروع به تجهیز خودروهای رده بالای خود به این فناوری کرده اند.

بهترین سیستم های دوربین 360درجه کدامند؟
بهترین سیستم های دوربین 360 درجه تصاویری با وضوح بالا و بدون درز از اطراف خودرو را ارائه می دهند. در میان خودروهایی که تیم MotorTrend بررسی کرده است، ما تعدادی مورد علاقه پیدا کرده ایم.

آنهایی که در خودروهای هیوندای و کیا هستند باهوش هستند. K900 نمای گوشه ای از چرخ های جلو را برای جلوگیری از مهار شدن فراهم می کند و به راحتی از یک نمای به نمای دیگر تنظیم می شود. ما متوجه شدیم که میتسوبیشی اکلیپس کراس SUV به طور کلی دارای ایراد بود، اما به دلیل دسترسی آسان دکمه دوربین 360درجه روی فرمان آن اعتبار داد. در مقابل، پیدا کردن دکمه روی صفحه و سپس فعال کردن سیستم ولوو ممکن است خیلی طول بکشد. اگرچه رزولوشن بالاترین کیفیت نیست، اما برخی از کامیون های شورلت از دوربین های خود برای ساده کردن تریلر استفاده می کنند.

چه دوربین های 360 درجه ای خوب نیستند؟
مانند هر دوربین دیجیتالی، شما می خواهید دوربین 360درجه در ماشین شما تصویری واضح و واضح ارائه دهد. متأسفانه، همه این کار را نمی کنند. بین خودروهایی که ویراستاران موتورترند ارزیابی کرده‌اند، برخی از بدترین دوربین‌های 360 درجه را در خودروهای شگفت‌انگیز پیدا کرده‌ایم.

سیستم های دوربین 360درجه تویوتا گاهی اوقات فاقد وضوح هستند. ممکن است فکر کنید که این امر در بخش لوکس لکسوس بهبود می یابد، اما ما متوجه شده ایم که نسخه فناوری آن می تواند کمی تصویر را مخدوش کند. صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی نیسان روگ اسپورت وضوح بالایی دارد، اما تصویر دوربین دانه دانه است. در مزدا CX-5، تصویر واضح است، اما صفحه نمایشی که به آن متصل است بسیار کوچک است. صرف نظر از این، سیستم‌های دوربین 360درجه همچنان در حال بهبود هستند و در تعداد فزاینده‌ای از وسایل نقلیه نشان داده می‌شوند.

در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهامی با همکاران ما ارتباط برقرار کنید

 

مجموعه ای از کیلس استارت های مدل های مختلف :

کیلس اسپورتیج

کیلس ام وی ام 315

کیلس ام وی ام 550

کیلس پژو 206

کیلس پژو 207

کیلس پژو 405

کیلس پژو پارس

کیلس توسان

کیلس جک S5

کیلس دنا

کیلس رانا

کیلس ساندرو

کیلس سورنتو

کیلس کمری

کیلس کوییک

کیلس لیفان X60

کیلس وراکروز

کیلس H30 کراس

کیلس اپتیما

کیلس i30

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *