مجله آموزشی

هدلایت ها و چراغ های ماشین

هدلایت

انواع هدلایت ها و چراغ های ماشین

قطعا امروزه بحث چراغ ها و هدلایت ها خیلی داغ تر از قبل شده است.به دلیل تفاوتی که می تواند از نظر فنی و ظاهری ایجاد کند.

روشنایی خودرو به مسیر طولانی تبدیل شده است. از آنجایی که خودرو پیشرفته است، سیستم روشنایی خودرو نیز پیشرفته است. در اوایل دهه 1880، به دلیل انعطاف پذیری شعله هوا، از لامپ های استیلن استفاده کردند.

در قرن بیست و یکم کنونی، وسایل نقلیه به وضوح با سرعت بسیار بیشتری نسبت به سال 1900 حرکت می کنند و دید کاهش رتبه ما باید توسعه یابد.

این روزها گزینه های زیادی در مورد چراغ های جلو و هدلایت ها وجود دارد. به طوری که رانندگان اغلب چراغ های جلو را بر اساس زیبایی شناسی اضافه شده به وسایل نقلیه خود انتخاب می کنند.

هدلایت

جدا از ظاهر خوب، واقعاً استدلال روشنی وجود ندارد که چرا باید یک نوع را بر دیگری انتخاب کنید. بیایید نگاهی به نحوه عملکرد این سبک های مختلف چراغ های جلو بیندازیم و هر کدام مزایا و معایب مشخصی دارند.

انواع چراغ خودرو
در زیر انواع مختلف چراغ خودرو با نام و عکس آورده شده است:

چراغ های جلو:
لامپ های ال ای دی
چراغ های HID
هالوژن
چراغ های رانندگی
چراغ های پارکینگ
چراغ های سیگنال جهت
چراغ های چشمک زن
چراغ های توقف
چراغ های پشتیبان
چراغ های عقب
چراغ های داخلی
چراغهای مه شکن
چراغ های رانندگی در روز
چراغ های خطر یا هشدار

چراغ‌های جلو و هدلایت ها برای روشن کردن بزرگراه‌ها به اندازه کافی برای رانندگی ایمن در شب مورد نیاز هستند. اینها معمولاً با دو پرتو ارائه می شوند که یکی حداکثر روشنایی را برای رانندگی در شب می دهد و دیگری انحراف را به زمین می دهد و در کنار جاده از یک پرتو سوم استفاده می شود که برای رانندگی در شهر با شدت کم است.

نوربالاها می توانند برای خودروهای روبروی کور باشند، بنابراین باید فقط زمانی از آنها استفاده کنید که خودرویی جلوی شما نباشد. لامپ های مختلف معمولاً مسئول نور پایین و بالا هستند، بنابراین اگر یکی خاموش شود دیگری می تواند کار کند. چراغ های جلو ممکن است از چراغ های LED یا چراغ های HID باشند.

انواع چراغ های جلو اتومبیل
در زیر به 3 نوع چراغ جلو اشاره شده است:

چراغ های جلو LED
چراغ های جلو HID
چراغ های جلو هالوژن

لامپ های ال ای دی
انواع چراغ جلو اتومبیل
این چراغ‌ها یک نوع چراغ‌های جلویی بسیار کم مصرف هستند و شروع به ایجاد حضور قدرتمند در چراغ‌های جلوی امروزی کرده‌اند. این چراغ های جلو همه کاره هستند و لامپ ها را می توان در اندازه های مختلف ساخت.

این اجازه می دهد تا چراغ های LED یا همان هدلایت ها برای چراغ های جلو و عقب به روش های جدید و خلاقانه طراحی شوند. خودروسازان شروع به استفاده از این نوع چراغ های جلو برای دادن ظاهری منحصر به فرد به خودروها کرده اند

چراغ های HID
انواع چراغ جلو اتومبیل
نوع دیگری از چراغ خودرو که می تواند برای چراغ های مختلف خودرو استفاده شود، لامپ HID است. این چراغ‌های HID منحصربه‌فرد هستند، زیرا مانند اکثر لامپ‌ها رشته‌ای ندارند.

واکنش ناشی از شلیک جریان الکتریکی توسط یک لامپ کروی پر از انواع بخارات و گازها به لامپ HID اجازه می دهد تا نور ساطع کند و پرتو قوی نور تولید شده توسط لامپ HID امکان ایجاد چراغ های جلوی ایده آل را فراهم می کند.

هالوژن
انواع چراغ جلو اتومبیل
چراغ های هالوژن نوع محبوبی از چراغ های امروزی در جاده های ما هستند. آنها از ترکیبی از گازهای معمولاً نیتروژن و آرگون و رشته تنگستن در یک لوله شیشه ای استفاده می کنند.

پس از گرم شدن رشته، نور تولید می شود. آنها ارزان هستند و به راحتی قابل تغییر هستند، اما در سال های اخیر مورد توجه قرار نگرفته اند. یک لامپ هالوژن استاندارد 1300 لومن تولید می کند که در مقایسه با سایر گزینه ها سطح نور خوبی است اما کم نورتر است.

2. چراغ های رانندگی
انواع چراغ های جلو اتومبیل: چراغ رانندگی:
اینها در داخل وسیله نقلیه قرار می گیرند و برای مسافر یا راننده برای روشن کردن کابین استفاده می شوند تا بتوانند با خیال راحت نقشه ها یا مسیرها را مشاهده کنند یا اشیاء را در تاریکی پیدا کنند. آنها هرگز نباید برای مدت طولانی به کار گرفته شوند.

3. چراغ پارکینگ
چراغ رانندگی،چراغ پارکینگ
علاوه بر چراغ های جلو و هدلایت ها، چراغ های پارکینگ کم شدت معمولاً در جلوی خودرو به صورت واحد مجزا و یا به عنوان بخشی از چراغ های جلو در نظر گرفته می شود و در هنگام پارک خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

برای پارک خودرو در تاریکی هوا، چراغ های پارکینگ را روشن نگه می دارند تا سیگنالی را برای سایر اجسام متحرک ارائه دهند و در نتیجه از تصادف جلوگیری کنند.

4. چراغ های جهت سیگنال
چراغ‌های سیگنال جهت برای نشان دادن جهتی که خودرو قرار است در آن بچرخد استفاده می‌شود. این چراغ ها به وسیله نقلیه از جلو یا عقب سیگنال می دهند. علاوه بر این، برخی از چراغ های سیگنال خاص نیز استفاده می شود.

اینها عبارتند از یک چراغ سیگنال قرمز برای نشان دادن زمان سوختن پرتوهای بالای چراغ، برای نشان دادن زمانی که ترمز دستی اعمال می شود، برای نشان دادن اینکه فشار روغن پایین است، دمای آب خنک کننده خیلی زیاد یا خیلی پایین است، یا اینکه ژنراتور باتری را شارژ نمی کند

5. چراغ های پشتیبان
چراغ‌های پشتیبان در هنگام تغییر دنده درایور به عقب استفاده می‌شوند. با این کار یک سوئیچ متصل به اهرم انتخاب که چراغ های پشتیبان را به باتری متصل می کند، می بندد.

6. چراغ های چشمک زن
چراغ رانندگی: : چراغ های چشمک زن
چراغ‌های چشمک‌زن وسیله‌ای برای سیگنال‌دهی زمانی که خودرو در بزرگراه متوقف می‌شود یا به کناری می‌آید، ارائه می‌کند. چشمک زدن بسیار بیشتر از نور ثابت است و هشداری را به خودروهای نزدیک می کند.

7. چراغ های عقب
چراغ عقب
چراغ های عقب خودرو را در شب روشن می کنند که می توانند به صورت هدلایت هم نیز باشند تا سایر وسایل نقلیه ای که از پشت آن می آیند قادر به دیدن آن باشند. چراغ های عقب همیشه در هنگام کارکرد خودرو در شب روشن هستند.

8. چراغ ترمز
چراغ ترمز ماشین
چراغ های توقف یا چراغ های ترمز نیز در عقب خودرو قرار دارند و با ترمزگیری روشن می شوند. مطمئناً چراغ‌های ترمز هنگام توقف روشن می‌شوند، اما استفاده و نگهداری صحیح از آنها مهم است.

ضربه زدن مکرر روی ترمز هنگام توقف ناگهانی می تواند به جلب توجه رانندگان پشت سر شما و احتمالاً جلوگیری از تصادف کمک کند.

بسیاری از مردم تا زمانی که نکشند نمی دانند که چراغ ترمز خاموش است. برای جلوگیری از گرفتن بلیت و امتیاز در گواهینامه خودرو برای این کار، هفته ای یک بار با درخواست از شخصی که در هنگام ضربه زدن روی ترمز در پشت خودرو بایستد، چراغ ترمز را بررسی کنید.

9. چراغ های مه شکن
چراغ مه شکن ماشین
چراغ مه شکن یکی از چراغ های مختلف خودرو است. بسیاری از مردم تعجب می کنند که هنگام رانندگی در مه از چه چراغ هایی باید استفاده کرد. بسته به ضخامت، نورهای پایین یا بلند ممکن است هر کار را بهتر از دیگری انجام دهند.

اما ممکن است خودروی شما دارای چراغ های مه شکن یا هدلایت نیز باشد که هنگام رانندگی در هوای مه باید آن ها را روشن کنید. هدف از چراغ های مه شکن این است که آن را بیشتر در معرض دید سایر رانندگان قرار دهند. آنها معمولاً پایین تر از چراغ های جلو روی ماشین قرار می گیرند تا زیر خط مه نشان داده شوند.

آنها معمولاً زرد یا طلایی هستند تا توجه را به وسیله نقلیه جلب کنند. در مه غلیظ، پرتوهای بلند می توانند رطوبت را به هوا برگردانده و دید را سخت تر کنند.

10. چراغ های رانندگی در روز
چراغ های رانندگی در روز
اکثر خودروها دارای چراغ‌های رانندگی در روز هستند که با روشن شدن خودکار خودرو روشن می‌شوند تا دید بیشتری را برای خودروهای دیگر فراهم کنند. معمولاً اگر نمی خواهید آنها را روشن کنید، گزینه ای برای خاموش کردن آنها وجود دارد.که الیته معمولا به صورت هدلایت تعبیه می شوند

در صورت امکان، تنظیم چراغ ها روی خودکار مفید است تا ماشین بتواند میزان نور قابل تشخیص را تنظیم کند. این به اطمینان از میزان صحیح نور بدون نظارت مداوم خود کمک می کند.

11. چراغ های داخلی
چراغ های داخلی
چراغ های داخلی شامل چراغ های صفحه ابزار، چراغ های نشانگر هشدار دهنده مختلف، چراغ های محفظه است. چراغ های سوراخ کلید، چراغ های نقشه، چراغ های رادیویی، چراغ های ساعت نیز در برخی خودروها ارائه می شود.

12. چراغ های خطر یا هشدار
چراغ های خطر در جلو و عقب خودرو قرار دارند. آنها همچنین به عنوان فلاشر شناخته می شوند. بسیاری از کشورهای مختلف از چراغ های هشدار خطر به روش های مختلف استفاده می کنند.

هنگامی که آنها روشن هستند، سیگنال چشمک زن را می پذیرند تا به سایر رانندگان هشدار دهد که مشکل یا خطری فوری را تجربه می کنید. آنها فقط باید به عنوان هشدار یک فاجعه یا مشکل ترافیک استفاده شوند.

چراغ های لیزری ماشین
جدیدترین نوآوری در فناوری روشنایی خودرو، نور لیزر از طریق فرآیندی به نام نورتابی شیمیایی روشن می شود. آنها با ایجاد زنجیره ای از واکنش های شیمیایی نور تولید می کنند. گاز فسفر داخل محفظه با شلیک پرتوهای لیزر به آن شروع به درخشش می کند. نور جلوی خودرو از گاز ساطع می شود نه پرتوهای لیزر. هنگامی که لیزر به آینه هایی می تابد که روی عدسی که با گاز خاصی پر شده است منعکس می شود، یک پرتو نور قوی ایجاد می شود. همه این فعالیت ها در یک واحد چراغ جلوی بسیار کوچک و شیک انجام می شود.
آنها بسیار کارآمد هستند و اندازه آنها بسیار کوچکتر است که تقریباً 1000 برابر نور تولید می کند. این به سازندگان خودرو اجازه می دهد تا یک مجموعه کم عمق تر برای لامپ ها و هدلایت های خودرو ایجاد کنند. این چراغ‌ها را می‌توان در هر خودروی مدرن و پیشرفته‌ای جا داد و به راحتی با طراحی خودرو تطبیق داده می‌شود. از آنجایی که این چراغ های خودرو بسیار گسترده هستند، برای رانندگی در شب بسیار مناسب هستند.
چراغ‌های جلو و  هدلایت ها بخش مهمی از خودروی شما هستند و نه تنها برای ایمنی خود بلکه برای دیده شدن وسیله نقلیه خود به دیگران به شما در رانندگی کمک می‌کنند. انواع چراغ های جلو که در بالا توضیح داده شد با گذشت زمان، تکنولوژی و تقاضا تکامل یافته و پسرفت می کنند. هر نوع مزایا و معایب خود را دارد که باید قبل از تعویض لامپ های ماشین خود در نظر بگیرید. هر یک از آنها را می توان با توجه به نیاز شما ارتقا داد، اما تنها پیش نیاز شما خرید این چراغ های خودرو از برندهای معتبر برای کیفیت و پشتیبانی بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *